Formular DSA: https://infinity.ro/blog/formular-reclamatii-dsa/
În calitate de client Infinity ai la dispoziție, potrivit Regulamentului privind serviciile digitale, un formular de contact prin care poți semnala conținutul ilegal. Digital Services Act (DSA) face referire la conținutul, produsele, serviciile și activitățile ilegale, reprezentate în mod special de: produse nesigure și/sau ilegale, înșelăciuni sau fraude, încălcări ale proprietății intelectuale, protecția datelor și încălcarea confidențialității, serviciile platformei. Mai jos, regăsești toate informațiile necesare despre Regulamentul privind serviciile digitale, ce înseamnă mai exact conținut ilegal și unde și cum îl poți reclama.
- Informații generale despre Regulamentul privind serviciile digitale
REGULAMENTUL (UE) 2022/2065 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale/DSA) a fost adoptat la nivel European cu scopul unei amortizări cât mai bune a cadrului legislativ din domeniul digital și creării unui spațiu digital mai sigur pentru utilizatori. Regulamentul este aplicabil tuturor statelor membre începând cu data de 17.02.2024.
În acest sens, Comisia Europeană, a decis realizarea și implementarea unui set de reguli comune cu impact asupra societății informaționale și, în special furnizorilor de servicii de intermediere.
Regulamentul referitor la serviciile digitale subliniază importanța unui comportament responsabil și atent din partea intermediarilor de servicii pentru a asigura un mediu online sigur, stabil și de încredere. Acest lucru facilitează cetățenilor Uniunii Europene și altor persoane exercitarea drepturilor fundamentale garantate de Carta drepturilor fundamentale a UE, inclusiv libertatea de exprimare și de informare, libertatea de a desfășura activități comerciale, dreptul la nediscriminare și obținerea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor. - Responsabilul cu supravegherea la nivel național
La nivel național, a fost desemnată ca și coordonator al serviciilor digitale Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), instituția fiind astfel responsabilă de toate aspectele legate de supravegherea și de asigurarea respectării Regulamentului de către furnizorii de servicii intermediare.
În această calitate, instituția este punct de contact unic în ceea ce privește aplicarea Regulamentului și raportarea unor date și/sau informații către Comisia Europeană și/sau către coordonatorii serviciilor digitale din celelalte state membre. - Noutăți aduse de Regulamentul privind serviciile digitale
Printre noile reguli introduse de Regulamentul privind serviciile digitale, cu impact direct în activitatea Infinity, se remarcă:
- Instituirea unor puncte centrale pentru raportarea conținutului ilegal;
- Implementarea unui sistem intern dedicat rezolvării reclamațiilor;
- Obligația de a fi transparent în procesul de moderare a conținutului;
- Conținut ilegal
În conformitate cu Regulamentul privind serviciile digitale, conceptul de conținut ilegal cuprinde informații referitoare la conținutul, produsele, serviciile și activitățile ilegale, incluzând în mod special următoarele aspecte:
- Produse nesigure și/sau ilegale: Informații incomplete despre comercianți (de exemplu, absența identificării persoanelor responsabile pentru punerea produsului pe piață sau a producătorului sau distribuitorului pe ambalaj/etichetă/produs); Bunuri și servicii reglementate (de exemplu, reclamații legate de bunuri care nu dețin licențe/autorizații, precum medicamentele sau suplimentele alimentare); Jucării sau alte produse periculoase; Bunuri neconforme, fără marcajul CE, cu etichete neconforme, ș.ș.m.d
- Înșelăciuni sau fraudă: Conturi neautentice sau false; Listări neautentice sau false ale utilizatorilor; Imitarea sau deturnarea de conturi; Scheme piramidale.
- Încălcări ale proprietății intelectuale: Încălcarea drepturilor de autor; Încălcarea dreptului de design (desene și modele); Încălcarea indicațiilor geografice; Încălcarea drepturilor de brevet (invenții); Încălcarea secretului comercial; Încălcarea mărcilor comerciale.
- Protecția datelor și încălcarea confidențialității: Lipsa unei justificări pentru prelucrarea datelor; Dreptul de a fi uitat; Falsificarea datelor; Nerespectarea datelor biometrice.
- Serviciile platformei: Bunuri/servicii care nu sunt permise pe platformă conform Termenilor și Condițiilor sau reglementărilor în vigoare (de exemplu, produse pentru care platforma Infinity ar avea nevoie de autorizație); Nerespectarea obligațiilor platformei de informare referitoare la sistemele de recomandare, publicitate și cerințe lingvistice (de exemplu, afișarea informațiilor pe site într-o altă limbă decât limba oficială); Nerespectarea informărilor din partea platformei Infinity referitoare la recenzii (de exemplu, furnizarea de informații incorecte despre proveniența recenziilor).
- Alte aspecte relevante: Informații pre-contractuale: Deficiențele în furnizarea informațiilor pre-contractuale sau despre comercianți, conforme cerințelor pentru contractele la distanță.
Discurs ilegal sau prejudiciabil: Acest lucru poate include calomnierea, discriminarea sau incitarea la ură; Pornografie sau conținut explicit sexual: Materialele pentru adulți sau conținutul care prezintă abuzuri sexuale în imagini; Protecția minorilor: Aceasta implică restricții specifice în funcție de vârsta minorilor, conținut despre abuzurile sexuale asupra copiilor, atragerea minorilor în comportamente sexuale sau provocările cu potențial periculos; Riscuri pentru securitatea publică: Acest lucru poate include organizații ilegale, riscuri pentru mediul înconjurător, amenințări la adresa sănătății publice sau conținut cu conotații teroriste; Incitarea la terorism sau violență: Aceasta cuprinde conținutul care încurajează terorismul, coordonarea actelor de violență, violența bazată pe gen, traficul de persoane sau incitarea la ură și violență; Impact negativ asupra discursului civic sau a procesului electoral: Acesta poate implica dezinformare, manipulare sau distorsionarea informațiilor în context politic sau civic; Bunăstarea animalelor: Conținutul care afectează negativ bunăstarea animalelor sau implică comerțul ilegal cu acestea; Auto-vătămare: Aici sunt incluse materialele care promovează tulburările alimentare, automutilarea sau sinuciderea.
- Persoane îndreptățite să efectueze sesizări pentru conținutul ilegal
În situația în care se descoperă conținut ilegal pe platforma Infinity, atât autoritățile cât și orice persoană sau entitate, inclusiv titularii de drepturi de proprietate intelectuală, au posibilitatea să raporteze acest conținut.
Pentru ca o sesizare să fie luată în considerare, trebuie să conțină următoarele informații esențiale:
- O explicație detaliată privind motivele considerării conținutului ca fiind ilegal;
- Indicații clare referitoare la locația exactă a conținutului ilegal, cum ar fi URL-ul sau URL-urile precise, sau alte informații relevante pentru identificarea acestuia pe platforma Infinity;
- Numele și adresa de e-mail ale persoanei sau entității care face sesizarea;
- O declarație care confirmă sinceritatea și completitudinea informațiilor și afirmațiilor incluse în sesizare.
O sesizare incompletă, fără aceste informații esențiale, poate rămâne fără răspuns.
- Modalitatea de raportare a conținutului ilegal către Infinity
Autoritățile, utilizatorii și toți cei care dețin drepturi au posibilitatea să raporteze conținutul ilegal prin intermediul formularului de contact disponibil pe platforma Infinity (formularul se regăsește prin accesarea acestui link: https://infinity.ro/blog/formular-reclamatii-dsa/, alegând opțiunea "Sesizări privind conținut ilegal" ca motiv al raportului sau să transmită notificarea pe e-mail la adresa de suport@infinity.ro cu respectarea art. 5 a prezentului regulament. - Soluționarea plângerilor referitoare la conținutul ilegal
În conformitate cu reglementările DSA, Infinity oferă un sistem intern de soluționare a plângerilor pentru cei care au trimis notificări referitoare la conținut ilegal. Acest sistem este disponibil pentru o perioadă de cel puțin șase luni de la data luării unei decizii legate de notificare. Prin intermediul acestui sistem, utilizatorii pot depune plângeri electronic și gratuit, legate de deciziile luate în urma notificării sau deciziilor referitoare la conținutul considerat ilegal sau neconform cu termenii de utilizare ai platformei Infinity.
Drept urmare, vă oferim posibilitatea de a contesta deciziile referitoare la notificările trimise folosind Formularul de contact și alegând opțiunea "Sistemul intern de soluționare a plângerilor". Analiza contestațiilor transmise prin acest sistem va fi efectuată într-un mod rapid, echitabil și imparțial.
În ipoteza în care o plângere este susținută de argumente solide, care indică că decizia de respingere a notificării este nejustificată, că informațiile în cauză nu sunt ilegale sau nu încalcă termenii de utilizare ai platformei, sau că comportamentul reclamantului nu este în concordanță cu măsurile luate, Infinity va anula imediat decizia inițială și va informa prompt reclamantul.
De asemenea, aveți dreptul de a alege orice organism de soluționare extrajudiciară a litigiilor certificat de ANCOM pentru a soluționa litigiile legate de deciziile luate de Infinity, inclusiv pentru plângerile care nu au fost soluționate prin sistemul intern de soluționare a plângerilor.